Groep 1-2-3

Wij willen ons even voorstellen: wij zijn de Onderbouw!

We zijn dit schooljaar gestart met een hele fijne en nauwe samenwerking van groep 1-2-3. We starten de dag in 3 stamgroepen: geel, blauw en rood. In die stamgroepen spelen en werken ongeveer 12 kinderen van groep 1-2-3 gemengd, samen met elkaar. Na deze inloop gaan de kinderen van groep 3 in één lokaal aan de slag met leerstof van groep 3. Groep 1-2 krijgt in de andere lokalen leerstof aangeboden vanuit de methode Onderbouwd.

De kinderen van groep 3 vinden het namelijk ook nog erg fijn om te kunnen spelen en daarom is het zo leuk dat ze dit samen met de kleuters ook nog kunnen doen. In alle drie de lokalen en op de gang, is er voor alle kinderen genoeg om te kiezen en lekker fijn samen te spelen en werken en van elkaar te kunnen leren.

Hieronder een stukje over hoe een dag eruit ziet in groep 1-2-3:

We hebben verschillende hoeken in onze klassen, waarin we naar hartenlust kunnen spelen en werken aan moeilijke werkjes. In de huishoek spelen we na hoe het er in onze omgeving eraan toe gaat, in de bouwhoek worden de mooiste bouwwerken nagemaakt of zelf bedacht, in de lees- en schrijfhoek leren we nastempelen en schrijven, op de computer of IPad doen we allerlei taal-en rekenspelletjes, inde zandtafel maken we de mooiste zandkastelen en in de knutselhoek maken we de mooiste kunstwerken van papier, potlood of met verf. Natuurlijk hebben we ook nog heel veel ontwikkelingsmaterialen in de kasten staan die ons veel leren over (voorbereidend) taal en rekenen.

Een gewone dag ziet er ongeveer zo uit. We beginnen altijd met de inloop. De kinderen van groep 1-2-3 komen binnen en gaan naar hun stamgroep. Daar mogen ze gaan spelen en werken. Voor de kinderen van groep 1 is het belangrijk dat ze de verschillende werkjes, materialen en hoeken leren kennen en voor groep 2 is het belangrijk dat ze spelenderwijs werken aan reken en taaldoelen zodat ze aan het einde van het schooljaar helemaal klaar zijn voor groep 3. In groep 3 gaat de kinderen aan de slag met leren rekenen, lezen en schrijven, maar leren ze ook nog heel veel door samen te spelen aan de hand van doelen. Na deze inloop gaan de kinderen naar een ander lokaal om op hun niveau aan de slag te gaan met de leerdoelen.

Na de inloop gaan we met groep1-2 in de kring zitten. We hebben aan de muur pictogrammen van de dagen van de week en de activiteiten van de dag. We bekijken deze samen zodat alle kinderen weten wat we die ochtend of middag allemaal gaan doen. Aansluitend hebben we dan een kringactiviteit die over van alles kan gaan: boeken lezen, liedje zingen, versjes opzeggen, Kwink, Verkeer, Muziek, Energizers, CL activiteiten en werken met Onderbouwd. De methode Onderbouwd werkt vanuit thema’s, elke 4 weken starten we met een ander thema. We leren zo thematisch over cijfers en getallen, nieuwe woorden, letters, liedjes, versjes, knutselen, tekenen en nog veel meer. Maar vooral leren we hoe we het met elkaar fijn kunnen hebben. Dit doen we door middel van Coöperatieve Leren. Waarbij we met verschillende structuren of werkvormen met én van elkaar leren.

Na de kring is het tijd om even wat fruit te eten of een boterham en lekker wat te drinken. Vaak lezen we dan ook nog een verhaaltje of kijken we naar een filmpje van Arie de Letterkanarie, of iemand anders van de reken en/of taal flat van Onderbouwd. Zo kunnen we even rustig bijkomen en hebben we weer energie om een frisse neus te halen.

Groep 1-2-3 gaat dan lekker met de karren en fietsen rijden, spelen in het huisje of bij mooi weer graven in de grote zandbak.

Ook gaan we twee keer per week in onze gymzaal lekker gymmen, soms vrij spelen met alle klim-en klautermaterialen en de andere keer doen we weer een spelles of een dansles.

Na het buitenspelen is de werkles Dit doen we dan met het planbord. Daar staan alle hoeken op die we in de klas hebben en met onze eigen naamkaartje kiezen we dan een werkje. Of de juf hangt onze naam ergens op, dan kunnen we niet zelf kiezen. Dan nog een keer lekker aan de slag en na het opruimen van de klas, pakken we allemaal onze eigen tas en gaan we gezellig met z’n allen lunchen in de kring. Alle dagen van de week eten de kinderen, terwijl ze lekker kletsen over van alles en nog wat, een boterhammetje in de klas. Nadat we gegeten hebben halen we weer even een frisse neus groep 1-2-3 en mogen we even lekker ontspannen. Het laatste stukje van de middag gaan we nog een keertje in de kring en mogen we vrij kiezen wat we willen gaan spelen in de klas. Om 14.00u zit dan de dag er weer op en gaan alle kinderen weer naar huis toe!

Er zijn nog een heleboel leuke dingen die we bij de kleuters allemaal doen:

· We gaan elk jaar in de herfst naar het bos, om op zoek te gaan naar allerlei mooie herfstspulletjes

· We hebben elk jaar een sportdag of een dag van de Koningsspelen, waarbij we laten zien hoe goed we al kunnen sporten

· We gaan ieder jaar een keertje naar de kinderboerderij.

· We hebben een aantal keer per jaar een techniekmiddag, waarin we leren hoe allerlei dingen in elkaar zitten en werken. En ook een paar keer per jaar een spelletjesmiddag, waar we samen leren spelen en ook leren dat we niet altijd kunnen winnen, maar dat dat ook niet het belangrijkste is.

· We proberen elk jaar met heel warm weer een spettermiddag te organiseren, waarin we in onze zwemkleding elkaar nat mogen spatten. Maar dan moeten de weergoden wel meewerken, natuurlijk!

· En natuurlijk hebben we ook heel veel andere feesten en vieringen op school, zoals: een Kinderboekenweek, een Cultuurweek, Kerstmis, Pasen, Carnaval en nog veel meer.

Nou dit is wel een beetje hoe het er bij de onderbouw aan toe gaat op de Toren. We doen natuurlijk nog veel meer leuke dingen, maar het is eigenlijk teveel om op te noemen. Je moet maar gewoon eens een kijkje komen nemen!

Groetjes van alle kinderen en de juffen van groep 1-2-3 !!!