Groep 1 -2

Wij willen ons even voorstellen: wij zijn groep 1-2!

Wij beginnen het schooljaar 2017-2018 met 24 kinderen en twee juffen. Juf Diana is er op maandag en dinsdag en om de week op woensdag en juf Maaike is er op woensdag donderdag en vrijdag.
In de klas zitten aan het begin van het schooljaar 24 leerlingen. Er zitten 15 oudste kleuters en 9 jongste kleuters in onze groep. We hebben 15 jongens in de klas en 9 meisjes. Het is een heel gezellig groepje dat hard kan werken. Ook zitten we regelmatig in de kring over allerlei dingen te kletsen.

In onze klas werken we rondom een thema, elke 4 á 5 weken starten we met een ander thema. We leren zo thematisch over cijfers en getallen, nieuwe woorden, letters, liedjes, versjes, knutselen, tekenen en nog veel meer. Maar vooral leren we hoe we het met elkaar fijn kunnen hebben. Dit doen we door middel van Structureel Coöperatieve Leren. Waarbij we met verschillende structuren of werkvormen met én van elkaar leren.
Aan het begin van ieder nieuw thema vertelt de juf, samen met de kinderen, aan de papa’s en mama’s wat we met het nieuwe thema allemaal gaan doen op school. Aan het einde van een thema krijgen we een gele map, het portfolio, mee naar huis waarin in het kort beschreven staat wat we allemaal hebben gedaan tijdens het thema. Hierin worden dan van 2 kleuterjaren allerlei leuke werkjes, knutsels en opdrachten verzameld, zodat we thuis én op school terug kunnen kijken wat wel allemaal hebben geleerd en gedaan.
We hebben verschillende hoeken in onze klas, waarin we naar hartenlust kunnen spelen en werken aan moeilijke werkjes. In de huishoek spelen we na hoe het er in onze omgeving eraan toe gaat, in de bouwhoek worden de mooiste bouwwerken nagemaakt of zelf bedacht, in de lees- en schrijfhoek leren we nastempelen en schrijven, op de computer of IPad doen we allerlei taal-en rekenspelletjes en in de knutselhoek maken we de mooiste kunstwerken van papier, potlood of met verf. Natuurlijk hebben we ook nog heel veel materialen in de kasten staan die ons veel leren over (voorbereidend) taal en rekenen.

Een gewone dag ziet er ongeveer zo uit. We beginnen altijd met de inloop. Tijdens de inloop werken de kinderen aan de hand van een takenkaart, gericht aan een opdracht. Ze mogen zelf kiezen welke taak ze willen doen en gaan dit dan zo veel mogelijk zelfstandig maken. Voor de kinderen van groep 1 is het belangrijk dat ze alle werkjes leren kennen en voor groep 2 is het belangrijk dat ze aan het einde van het schooljaar helemaal klaar zijn voor groep 3.
Na de inloop gaan we in de kring zitten. We hebben op het bord pictogrammen van de dagen van de week en de activiteiten van de dag. We bekijken deze samen zodat alle kinderen weten wat we die ochtend of middag allemaal gaan doen. Daarna gaan we vaak even een frisse neus halen, lekker met de karren en fietsen rijden, spelen in het huisje of bij mooi weer graven in de grote zandbak. Ook gaan we ongeveer twee keer per week in onze gymzaal lekker gymmen, soms vrij spelen met alle klim-en klautermaterialen en de andere keer doen we weer een spelles of een dansles. Na het buitenspelen is het tijd om even wat fruit te eten of een boterham en lekker wat te drinken. Vaak lezen we dan ook nog een verhaaltje zodat we even rustig hebben kunnen bijkomen en we weer energie hebben om nog een keer te gaan werken. Dit doen we dan met het planbord. Daar staan alle hoeken op die we in de klas hebben en met onze eigen naamkaartje kiezen we dan een werkje. Of de juf hangt onze naam ergens op, dan kunnen we niet zelf kiezen. Dan nog een keer lekker aan de slag en na het opruimen de jassen aan, de tassen mee en weer terug naar huis toe.

Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag gaan we ook ’s middags nog een keer naar school, waarbij we ook nog een heleboel leuke en nieuwe dingen leren. Woensdagmiddag mogen we lekker even uitrusten.