Groep 1 -2

Wij willen ons even voorstellen: wij zijn groep 1-2! 

Wij beginnen het schooljaar 2018-2019 met 25 kinderen en twee juffen. Juf Diana is er op maandag en dinsdag en om de week op woensdag en juf Maaike is er op woensdag donderdag en vrijdag.  

In de klas zitten aan het begin van het schooljaar 25 leerlingen. Er zitten 11 oudste kleuters en 14 jongste kleuters in onze groep. We hebben 15 jongens in de klas en 10 meisjes. Het is een heel gezellig groepje dat hard kan werken. Ook zitten we regelmatig in de kring over allerlei dingen te kletsen. 

In onze klas werken we met de methode Onderbouwd, rondom een thema, elke 4 weken starten we met een ander thema. We leren zo thematisch over cijfers en getallen, nieuwe woorden, letters, liedjes, versjes, knutselen, tekenen en nog veel meer. Maar vooral leren we hoe we het met elkaar fijn kunnen hebben. Dit doen we door middel van Structureel Coöperatieve Leren. Waarbij we met verschillende structuren of werkvormen met én van elkaar leren. 

Aan het einde van een of twee thema’s krijgen we een gele map, het portfolio, mee naar huis waarin in het kort beschreven staat wat we allemaal hebben gedaan tijdens het thema. Hierin worden dan van 2 kleuterjaren allerlei leuke werkjes, knutsels en opdrachten verzameld, zodat we thuis én op school terug kunnen kijken wat wel allemaal hebben geleerd en gedaan. 

We hebben verschillende hoeken in onze klas, waarin we naar hartenlust kunnen spelen en werken aan moeilijke werkjes. In de huishoek spelen we na hoe het er in onze omgeving eraan toe gaat, in de bouwhoek worden de mooiste bouwwerken nagemaakt of zelf bedacht, in de lees- en schrijfhoek leren we nastempelen en schrijven, op de computer of IPad doen we allerlei taal-en rekenspelletjes, inde zandtafel maken we de mooiste zandkastelen en in de knutselhoek maken we de mooiste kunstwerken van papier, potlood of met verf. Natuurlijk hebben we ook nog heel veel ontwikkelingsmaterialen in de kasten staan die ons veel leren over (voorbereidend) taal en rekenen. 

Een gewone dag ziet er ongeveer zo uit. We beginnen altijd met de inloop. Tijdens de inloop werken de kinderen aan de hand van een takenkaart, gericht aan een opdracht. Ze mogen zelf kiezen welke taak ze willen doen en gaan dit dan zo veel mogelijk zelfstandig maken. Voor de kinderen van groep 1 is het belangrijk dat ze alle werkjes leren kennen en voor groep 2 is het belangrijk dat ze aan het einde van het schooljaar helemaal klaar zijn voor groep 3. 

Na de inloop gaan we in de kring zitten. We hebben aan de muur pictogrammen van de dagen van de week en de activiteiten van de dag. We bekijken deze samen zodat alle kinderen weten wat we die ochtend of middag allemaal gaan doen. Aansluitend hebben we dan een kringactiviteit die over van alles kan gaan: rekenen, taal, boeken, liedje, versjes, Kwink, verkeer, muziek, Energizers, SCL activiteiten en nog veel meer!!  

Daarna gaan we vaak even een frisse neus halen, lekker met de karren en fietsen rijden, spelen in het huisje of bij mooi weer graven in de grote zandbak. Ook gaan we ongeveer twee keer per week in onze gymzaal lekker gymmen, soms vrij spelen met alle klim-en klautermaterialen en de andere keer doen we weer een spelles of een dansles. Na het buitenspelen is het tijd om even wat fruit te eten of een boterham en lekker wat te drinken. Vaak lezen we dan ook nog een verhaaltje of kijken we naar een filmpje van Arie de Letterkanarie, of iemand anders van de reken en/of taal flat van Onderbouwd. Zo kunnen we even rustig bijkomen en hebben we weer energie hebben om nog een keer te gaan werken en spelen. Dit doen we dan met het planbord. Daar staan alle hoeken op die we in de klas hebben en met onze eigen naamkaartje kiezen we dan een werkje. Of de juf hangt onze naam ergens op, dan kunnen we niet zelf kiezen. Dan nog een keer lekker aan de slag en na het opruimen van de klas, pakken we allemaal onze eigen tas en gaan we gezellig met z’n alle lunchen in de kring. Alle dagen van de week eten de kinderen, terwijl ze lekker kletsen over van alles en nog wat, een boterhammetje in de klas. Nadat we gegeten hebben halen we even een frisse neus en mogen we even lekker ontspannen. Het laatste stukje van de middag gaan we nog een keertje in de kring en mogen we vrij kiezen wat we willen gaan spelen in de klas. Om 14.00u zit dan de dag er weer op en gaan alle kinderen weer naar huis toe! 

Er zijn nog een heleboel leuke dingen die we bij de kleuters allemaal doen:  

  • We gaan elk jaar in de herfst naar het bos, om op zoek te gaan naar allerlei mooie herfstspulletjes 
  • We hebben elk jaar een sportdag of een dag van de Koningspelen, waarbij we laten zien hoe goed we al kunnen sporten 
  • We gaan ieder jaar een keertje naar de kinderboerderij. 
  • We hebben een aantal keer per jaar een techniekmiddag, waarin we leren hoe allerlei dingen in elkaar zitten en werken. En ook een paar keer per jaar een spelletjesmiddag, waar we samen leren spelen en ook leren dat we niet altijd kunnen winnen, maar dat dat ook niet het belangrijkste is. 
  • We proberen elk jaar met heel warm weer een spettermiddag te organiseren, waarin we in onze zwemkleding elkaar nat mogen spatten. Maar dan moeten de weergoden wel meewerken, natuurlijk! 
  • En natuurlijk hebben we ook heel veel andere feesten en vieringen op school, zoals: een Kinderboekenweek, een Cultuurweek, Kerstmis, Pasen, Carnaval en nog veel meer.  

Nou dit is wel een beetje hoe het er bij de kleuters aan toe gaat op de Toren. We doen natuurlijk nog veel meer leuke dingen, maar het is eigenlijk teveel om op te noemen. Je moet maar gewoon eens een kijkje komen nemen!   

 

Groetjes van alle kinderen en de juffen van groep 1-2 !!!